Podsumowanie posiedzenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego

Data: 28-11-2024

Posiedzenie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego odbyło się w siedzibie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji 27 listopada 2024 roku. Obradom ze strony samorządowej współprzewodniczył Prezydent Sosnowca i przedstawiciel Związku Miat Polskich Arkadiusz Chęciński, a ze strony rządowej Wiceminister Spraw Wewnętrznych i Administracji Tomasz Szymański. Prezentacji wielu zagadnień zajął się Sekretarz strony samorządowej Marek Wójcik.

 

Problemy z wdrażaniem ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów, a przede wszystkim w zakresie podmiotów zobowiązanych do przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych.

 

W tym temacie głos zabrała Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Małgorzata Baranowska, która poinformowała o fakcie, iż zapis w ustawie o ochronie sygnalistów, został zmieniony decyzją polityczną, co doprowadziło do poszerzenia katalogu organów publicznych podlegających obowiązkowi prawnemu.

 

Przedstawiciele strony samorządowej wywołali ten temat, ponieważ zauważalny okazał się problem z realizacją obowiązku ustawowego w niektórych organach publicznych. Dyrektor Śląskiego Związku Gmin i Powiatów Witold Magryś stwierdził, iż w toku prac samorządowego grona eksperckiego zauważono problem z możliwością realizacji zadań wynikających z ustawy w kolegialnych organach publicznych, tym bardziej, że zasady przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych obowiązywać będą wójtów, burmistrzów, prezydentów, starostów i marszałków (organ wykonawczy), co wydaje się być wystarczającym dla realizacji zadania ustawowego w danej jednostce samorządu terytorialnego. Dodatkowo wiele wątpliwości wzbudza możliwość funkcjonowania sygnalistów w specyficznych organach stanowiących, które obradują raz na jakiś czas i funkcjonują w sposób jawny. Rozszerzenie definicji wydaje się nieuzasadnione, uniemożliwia tym samym realną ochronę samych sygnalistów. Dlatego przepisy powinny ulec zmianie, co wiązałoby się z powrotem do ustaleń z prac KWRiST. Niestety w toku prac legislacyjnych, Rząd RP ustalił obowiązek prawny na szerszą kategorię organów publicznych, co doprowadziło do pewnego chaosu i niepewności. Dyrektor Magryś poinformował również o przygotowaniu w gronie ekspertów wzorcowej procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych oraz podejmowania działań następczych, które zostały udostępnione do ewentualnego wykorzystania.

 

W konkluzji do dyskusji przedstawiciele strony samorządowej zwrócili się do strony rządowej o jasne wytyczne co do realizacji obowiązku ustawowego wynikającego z ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów, a być może w efekcie dalszych rozmów, zmiany w samej ustawie. Przedstawicielka Rządu RP potwierdziła, iż interpretacja zostanie przekazana tak szybko jak to będzie możliwe. 

 

Przyszłość funkcjonowania warsztatów terapii zajęciowej

 

Temat zainicjował Sekretarz Strony Samorządowej Marek Wójcik informując, iż trzy miesiące temu samorządowcy zaproponowali podjęcie rozmów na temat przyszłości WTZ-ów, ponieważ ich funkcjonowanie, nie tylko z powodów finansowych wydaje się problematyczne. Sekretarz Wójcik poprosił o informację, czy w tej kwestii zostały podjęte jakieś działania. Odpowiedzi udzielił z-ca dyrektora w biurze Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych Andrzej Łosiewicz. Poinformował, iż Krajowa Rada Konsultacyjna powołała grupę roboczą ds. WTZ-ów., która ma podjąć dyskusję na temat przyszłości warsztatów terapii zajęciowej. Ponadto procedowane jest rozporządzenie zwiększające dofinansowanie WTZ-ów poprzez zwiększenie algorytmu, co jest ściśle monitorowane przez Sekretarza Stanu, Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych Łukasza Krasonia. W efekcie tego projekt rozporządzenia będzie dyskutowany na jutrzejszym Komitecie Stałym Rady Ministrów, co pozwoli jeszcze w tym roku zasilić WTZ-y większymi środkami.

 

Sekretarz Marek Wójcik poprosił o mobilizację w działaniach, jeśli chodzi o powołanie grupy roboczej. W sprawie rozporządzenia dot. algorytmu, strona samorządowa może służyć szybką opinią, aby działania przebiegły sprawnie.

 

Ustalono, że na kolejnym posiedzeniu KWRiST, temat ten zostanie powtórzony w celu uaktualnienia efektów.

 

Odpowiedź strony rządowej na apel strony samorządowej KWRiST w sprawie potrzeby objęcia samorządów terytorialnych ograniczeniem wysokości cen energii elektrycznej w roku 2025

 

Jak poinformował Przewodniczący Arkadiusz Chęciński, resort klimatu i środowiska zaproponował, aby usunąć ów wniosek w punktu w dyskusji i porządku obrad. Strona samorządowa uznała zagadnienie za niezwykle ważne, ponieważ jak czytamy w zgodnym dla korporacji samorządowych apelu, w projekcie ustawy samorząd lokalny nie został objęty ochroną cen maksymalnych za energię elektryczną tak jak gospodarstwa indywidualne, choć działania samorządów dotyczą również osób indywidualnych.

 

Sekretarz Marek Wójcik zwrócił uwagę na fakt, iż odebranie ochrony cen maksymalnych, jest dla JST wielkim zaskoczeniem. W obliczu znacznego spadku dochodów, a także w obliczu już ustalonych i zaplanowanych w lokalnych budżetach wydatków na rok 2025, tak wielka zmiana jest rewolucją całkowicie wypaczającą rzeczywistość. Co istotne, Ministerstwo Klimatu i Środowiska zdecydowało się nie przekazywać do opiniowania przez stronę samorządową projektu ustawy, gdyż w jego opinii dotyczy odbiorców indywidualnych a nie samorządów. W opinii strony samorządowej można uznać to za delikt prawny, na co być może warto byłoby zwrócić uwagę Prezydentowi w procesie podejmowania decyzji legislacyjnej. Sekretarz Wójcik zaapelował do strony rządowej o objęcie ochroną cen maksymalnych za energię elektryczną przynajmniej w I kwartale 2025 roku, gdy wydatki są największe – byłby to koszt dla budżetu państwa na poziomie 100 – 150 mln zł. Sekretarz Wójcik zauważył, że jest jeszcze czas na podjęcie rozmów i zaopiniowanie dokumentu, który byłby sygnałem woli wyjścia naprzeciw oczekiwaniom JST.

 

Głos zabrał Wiceminister Tomasz Szymański, który stwierdził, że będzie zabiegał o efektywny dialog pomiędzy stroną samorządowa a Ministerstwem Klimatu i Środowiska i innymi resortami, mającymi wpływ na tę kwestię.

 

Kwestia kompleksowych regulacji dotyczących wynagradzania pracowników samorządowych

 

W tym punkcie Sekretarz Marek Wójcik stwierdził, iż już kilka miesięcy temu strona samorządowa zwróciła się do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o podjęcie działań na rzecz kompleksowych regulacji dotyczących wynagradzania pracowników samorządowych, poczynając od organów pochodzących z wyborów, jak i samych zatrudnionych pracowników. Jak na razie propozycje są kosmetyczne, a mierzymy się z wielkim spłaszczeniem wynagrodzeń. W przyszłym roku czekają nas kolejne podwyżki płac minimalnych, bez rekompensat dla JST. Nie będzie dobrej administracji bez odpowiednich wynagrodzeń i ich waloryzacji.

 

Wyjaśnień udzieliła Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Małgorzata Baranowska, która poinformowała o propozycjach rządowych w tym zakresie, które mają zostać zaopiniowanie przez stronę samorządową. Jednocześnie jak zauważyła Wiceminister resortem, który odpowiada za ostateczne rozwiązania legislacyjne w tym zakresie, jest Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Wiceminister Spraw Wewnętrznych Tomasz Szymański poprosił o sformułowanie tego postulatu w ramach kolejnego pakietu propozycji zmian legislacyjnych, na wzór tych, które zostały przedstawione podczas spotkania z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji Tomaszem Siemoniakiem 4 listopada br.

 

Prace nad wypracowaniem nowego modelu finansowania zadań z zakresu edukacji i wychowania.

 

W tym temacie jako pierwsza głos zabrała Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Katarzyna Lubnauer. Punktem wyjścia do wypowiedzi było zauważenie przez resort problemu demograficznego, który wpływa zdecydowanie na kształt placówek oświatowych. Jednakże demografia nie rozkłada się równolegle na wszystkich obszarach – w jednych gminach dzieci ubywa, a w innych szkoły pracują na dwie zmiany. Z 12 tysięcy szkół na terenie kraju, aż 7 tysięcy położonych jest na terenach wiejskich. Prawie 25% szkół samorządowych to jednostki małe, gdzie uczy się mniej niż 96 dzieci. Wnioski, które wpłynęły do kuratorów oświaty ma podstawie art. 89 Ustawy Prawo Oświatowe i dotyczące likwidacji lub przekształcenia jednostek systemu oświaty, zostały uznane za zasadne i pozytywnie zaopiniowane w 96,16%. Niezbędne jest zaproponowanie nowych rozwiązań związanych z funkcjonowaniem szkół na poziomie podstawowym. Legislacyjne prace koncepcyjne są już zaawanasowane i ich celem jest wsparcie małych wspólnot samorządowych w obliczu postępujących zmian demograficznych, w tym ochrona małych szkół, będących na terenach wiejskich centrum życia kulturalnego. Mała szkoła na takim terenie musi trochę zmienić funkcję i być także jednostką opieki nad przedszkolakami i seniorami. W resorcie prowadzone są również prace związane ze zmianą finansowania placówek niesamorządowych, w tym niepublicznych jednostek wychowania przedszkolnego, szkół i placówek oświatowych, a także jednostek kształcących osoby dorosłe. Trwają wysiłki nad modelem dotowania placówek wychowania przedszkolnego, nowymi przepisami związanymi z zasadami udzielania, rozliczania i kontrolowania wydatkowania dotacji oświatowych, w placówkach niepublicznych.

 

Jak zauważyła Pani Minister, resort wsłuchuje się w głos samorządowców, jednak nie może być tak, aby tereny wiejskie były wyjałowione z placówek, które mają charakter publiczny (szkoły, przedszkola i inne). Jest to przedsięwzięcie, które wymaga zaangażowania różnych resortów. Niebawem będziemy mogli przedstawić pewne propozycje rozwiązań. Resort będzie też pracował nad ułatwianiem przekształcania jednostek, tak aby nie trzeba było przechodzić najpierw procesu likwidacji, aby dojść do rozwiązania z filiami, aby nie wywoływać emocji społecznych.

 

Przewodniczący Chęciński stwierdził, że przytoczone przez Wiceminister Lubnauer kwestie są niezwykle ważne, jednak strona samorządowa chciałaby się skupić aktualnie na spotkaniu zespołu międzyresortowego (MEN i MF) z udziałem strony samorządowej, który zająłby się wypracowaniem nowego modelu finansowania zadań z zakresu edukacji i wychowania. Nie zawsze występuje tu kwestia braku pieniędzy, ale nieodpowiedniej ich dystrybucji.

 

Do argumentacji przedstawicieli Ministerstwa odnieśli się poszczególni przedstawiciele strony samorządowej:

  • Z-ca Dyrektora ZGWRP Sebastian Czwojda – trudno mówić o funkcji społeczno – kulturalnej szkół na terenach wiejskich, ponieważ ich tam często nie ma i inne ośrodki powinny ją pełnić.
  • Grzegorz Cichy z Unii Miasteczek Polskich zgłosił pilną potrzebę rewizji wydatków oświatowych w pierwszych miesiącach 2025 roku, nie czekając na korektę wynikającą z art. 36 Ustawy o Systemie Oświaty, która odnosić się będzie do roku 2026/27. Mamy sygnały, że potrzeby oświatowe wyliczone przez MF nie wystarczą na koszty bieżące, które wyraźnie wzrosły. Również dużym obciążeniem jest partycypacja finansowa w realizacji programu „Posiłek w szkole”
  • Mieczysław Kieca Ogólnopolskiego Porozumienia Organizacji Samorządowych stwierdził, że zgadzamy się z faktem, iż luka oświatowa jest coraz większa i dla JST problemem będzie takie zarządzanie, aby w ogóle spiąć finansowanie zadań oświatowych w dobie zmian ustawowych. To skłania do potrzeby zaplanowania rewizji legislacyjnych, umożliwiających samorządom bardziej elastyczne zarządzanie siecią szkół. Istotne jest zdecydowane działanie, ponieważ samorząd zauważający potrzebę przyjęcia odpowiednich rozwiązań, powinien podjąć je w pierwszych miesiącach nadchodzącego roku, aby zdążyć z elementem zatwierdzania arkuszy organizacyjnych i późniejszym wprowadzaniu zmian.
  • Adam Ciszkowski, Prezes Związku Samorządów Polskich zauważył, że utrzymanie małych szkół jest wielkim obciążeniem finansowym i nawet aktualne zmiany w systemie finansowania nie pozwolą ponosić wydatków innych niż bieżące, czyli inwestycyjnych. Oczekujemy większej sprawczości samorządów w możliwości likwidacji i przekształcania szkół w filialne, tak aby decyzja kuratora oświaty nie była czynnikiem warunkującym ten proces. Innym problemem jest kwestia przepływu pieniędzy w wypadku uczęszczania dzieci do przedszkola w miejscu innym niż zamieszkują. Jest to duży problem, trudny do weryfikacji i wiąże się obowiązkiem opłaty za uczęszczanie dziecka do innej niż macierzysta placówka, przy jednoczesnym braku wpływu z podatku PIT rodziców.
  • Mecenas Grzegorz Kubalski ZPP zauważył, że w toku procedowania Ustawy o dochodach JST, przyjęte zostało rozwiązanie określania potrzeb oświatowych na poziomie kosztów z roku 2024, co jak widzimy nie jest adekwatne do spodziewanych wydatków w 2025 roku. W toku negocjacji i konsensusu strona samorządowa podkreśliła oczekiwanie, że w 2025 roku nastąpi zalgorytmizowanie i przekalkulowanie potrzeb oświatowych wchodzących do sytemu, aby rzeczywiście odzwierciedlały one rzeczywistość. Dlatego w tym punkcie dyskusji interesuje nas czy takie prace są już prowadzone, a jeżeli nie to oczekiwalibyśmy podjęcia takich działań.
  • Eugeniusz Gołębiewski z Unii Miasteczek Polskich zauważył, że stwierdzenie o kulturotwórczym ośrodku małych szkół wiejskich, jest anachroniczne, ponieważ wiele dedykowanych jednostek to realizuje i nie trzeba w tym celu utrzymywać kosztownych jednostek.

 

Na koniec dyskusji Wiceminister Lubnauer przyznała, że wszystkie argumenty strony samorządowej będą wzięte pod uwagę i zadeklarowała wolę prowadzenia rozmów. Wyzwanie jest bardzo duże i istotne jest, aby w tym procesie zachować dostęp do wysokiej jakości oferty oświatowej, z uwzględnieniem wyzwań demograficznych i kosztów ponoszonych przez JST.

 

Dyskusja nad przyszłością systemu ciepłownictwa

 

Przewodniczący obrad Arkadiusz Chęciński zwrócił uwagę na fakt potrzeby realizacji przez JST ustawowego obowiązku dostarczania energii cieplnej, niestety bez większego wpływu na funkcjonowanie ciepłowni, które są własnością spółek skarbu państwa, lub prywatnymi. W najbliższych latach koszty uprawnień będą wzrastać, co przełoży się na koszty dla mieszkańców. Drugim problemem jest kwestia nakładania wysokich kar na niektóre zakłady cieplne. Przykład takiego procederu przytoczył Prezydent Lublina Krzysztof Żuk, informując o sytuacji w prywatnej ciepłowni Mega – Therm. Firma realizując politykę odchodzenia od węgla, zainwestowała ponad 200 mln. w nowe technologie produkcji ciepła. W 2024 roku WIOŚ wydał decyzję o nałożenie kary w kwocie ponad 61 mln zł. za niedokonanie w terminie rozliczenia wielkości emisji CO2 za 2021 rok, gdy ciepłownia była już w procesie odchodzenia od węgla. Całość emisji została rozliczona przed momentem nałożenia decyzji o karze. Na tym przykładzie widać, że należy zmienić prawo, które widziałoby funkcję celu – ciepłownia odeszła od węgla, a mimo to otrzymała karę, którą obciążeni będą konsumenci. Takich przypadków w kraju jest więcej.

 

W tym temacie Sekretarz Marek Wójcik zaproponował, aby w dniu kolejnego posiedzenia KWRiST 18 grudnia, poświęcić czas przed obradami na rozmowy o przyszłości funkcjonowania polskiego ciepłownictwa.

 

Pakiet najpilniejszych problemów samorządowych

 

W dalszej części dyskusji Wiceminister Tomasz Szymański poinformował, iż przedstawiony 4 listopada na spotkaniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych Tomaszem Siemoniakiem pakiet propozycji najpilniejszych zmian legislacyjnych dot. samorządu, będzie skutkował konkretnymi propozycjami Rządu RP, które zostaną przekazane odpowiednim Zespołom KWRiST do procedowania. MSWiA będzie oczekiwać kolejnych propozycji ze strony samorządowej.

 

W dalszej części spotkania strona samorządowa wyraziła zgodę na:

 

  1. Wniosek Ministra Infrastruktury o wyrażenie zgody na upoważnienie Zespołu ds. Infrastruktury, Urbanistyki i Transportu KWRiST do wydania opinii wiążącej do propozycji kryteriów podziału rezerwy subwencji ogólnej w 2025 r., powoływanej w budżecie państwa na mocy art. 34 ustawy z dnia 1 października 2024 r o dochodach jednostek samorządu terytorialnego 

  2. Wniosek Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o wyrażenie zgody na upoważnienie Zespołu ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli KWRiST do wydania opinii wiążącej do projektu rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie ustalenia, zmiany i zniesienia urzędowych nazw i rodzajów niektórych miejscowości oraz obiektów fizjograficznych

  3. Wniosek Ministra Sprawiedliwości o wyrażenie zgody na upoważnienie Zespołu ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli KWRiST do wydania opinii wiążącej do:

    – projektu rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości zmieniającego rozporządzenie w sprawie ponoszenia przez Skarb Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej przez adwokata z urzędu (B858);

    -projektu rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości zmieniającego rozporządzenie w sprawie ponoszenia przez Skarb Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego kosztów pomocy prawnej udzielonej przez radcę prawnego z urzędu (B859).

  4. Wniosek Ministra Edukacji o wyrażenie zgody na upoważnienie Zespołu ds. Edukacji Kultury i Sportu do wydania opinii wiążącej do:

    – projektu rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej

    – projektu rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (NR 41)

    – projektu rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół

    -projektu rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli

    – projektu rozporządzenia Ministra Edukacji w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostki samorządu terytorialnego w roku 2025

  5. Wniosek Ministra Infrastruktury z prośbą o pilne zaopiniowanie projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie wniosków o objęcie w danym roku budżetowym dopłatą z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (nr 79)

  6. Wniosek Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o wyrażenie zgody na upoważnienie Zespołu ds. Obszarów Wiejskich, Wsi i Rolnictwa do wydania opinii wiążącej do projektu rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Zarządzanie zasobami wodnymi” w ramach poddziałania „Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014– 2020”

  7. Wniosek Ministra Finansów o pilne rozpatrzenie projektu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu utraconych przez gminy dochodów z tytułu zwolnienia z podatku od nieruchomości przedsiębiorców o statusie centrum badawczo-rozwojowego

 

Strona samorządowa zaopiniowała pozytywnie następujące projekty:

 

  1. Projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie wsparcia dla organu prowadzącego szkołę, w której utworzono oddział o profilu mundurowym (Nr 1160)
  2. Projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie szkolenia w oddziale o profilu mundurowym
  3. Projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie określenia limitu zezwoleń na utworzenie oddziałów o profilu mundurowym w roku 2025 (Nr 1158)
  4. Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2024 (RD 140) (Główny Urząd Statystyczny)
  5. Projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne i ustawy o kontroli w administracji rządowej (Ministerstwo Cyfryzacji) (UC 44)
  6. Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego (MZ 1724)
  7. Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego (MZ 1717)
  8. Projekt ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych (Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej)
  9. Projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa kampusu Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy” (Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego)
  10. Projekt rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie udzielania pomocy na naprawienie szkód spowodowanych przez powódź z września 2024 r. ze środków instrumentów inżynierii finansowej oraz środków instrumentów finansowych podlegających ponownemu wykorzystaniu
  11. Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniający rozporządzenie w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2022–2027 (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów)
  12. Projekt Programu Strategicznego Rozwoju Bieszczad (Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego)
  13. Projekt Programu Strategicznego Błękitny San (Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego)
  14. Projekt Programu Rozwoju Roztocza – województwo podkarpackie (Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego)
  15. Projekt ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
    (UC 25) (Ministerstwo Rozwoju i Technologii) – wysłano 25.10.24 r. (ustalono podjęcie decyzji o zaopiniowaniu przez Zespół problemowy KWRiST)
  16. Projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii zmieniającego rozporządzenie w sprawie ewidencji gruntów i budynków (nr 18 w Wykazie prac legislacyjnych Ministra Rozwoju i Technologii) – Opinia pozytywna z uwagami
  17. Projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii zmieniającego rozporządzenie w sprawie ewidencji gruntów i budynków (nr 47 w Wykazie prac legislacyjnych Ministra Rozwoju i Technologii)
  18. Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wysokości stawek opłaty rejestrowej
    oraz opłaty rocznej
  19. Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących
  20. Projekt ustawy o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym (UD134) (Ministerstwo Finansów)
  21. Projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe
  22. Projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia obowiązków poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych
  23. Projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia obowiązków poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych
  24. Projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Ministerstwo Finansów) – wysłano 5.11.24 r. – Projekt zaopiniowany pozytywnie z uwagami
  25. Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej
  26. Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych
  27. Propozycja podziału środków rezerwy subwencji ogólnej na 2024 r., o której mowa w art. 36 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
  28. Projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie zaliczenia gmin oraz miast do jednego z czterech okręgów podatkowych

 

Kolejne spotkanie ustalono na 18 grudnia 2024 roku